Jak promować firmę lokalnie?

pozycjonowanie

Zdecydowaną większość polskich firm stanowią lokalne biznesy, w tym mikroprzedsiębiorstwa, których jest w kraju ponad 2 miliony. Firmy te mają z reguły ograniczony budżet na promocję, a przynajmniej nie jest on na tyle duży, by mogły one konkurować z globalnymi markami i reklamować się w tv czy prasie. Mikroprzedsiębiorca to ktoś, kto szuka reklamy nowoczesnej, skutecznej, a przy tym przystępnej cenowo – dokładnie takiej, jak pozycjonowanie stron internetowych. Czym właściwie jest pozycjonowanie i jak wykorzystać je w promocji firmy?

Pozycjonowanie lokalne dla małego i średniego biznesu

Pozycjonowanie stron internetowych to w dużym skrócie usługa polegająca na promowaniu danej witryny w wyszukiwarkach. Pozycjonowanie lokalne jest szczególnym rodzajem tej usługi, a celem jest zwiększenie widoczności firmy w Google na frazy powiązane z określoną lokalizacją, taką jak np. miasto lub dzielnica. Tego rodzaju pozycjonowanie doskonale sprawdza się w przypadku wszelkich biznesów, których priorytetem jest docieranie z ofertą do odbiorców z danego obszaru. Z takiej promocji korzystają więc restauracje, kawiarnie, siłownie, specjalistyczne sklepy i wszelkie stacjonarne punkty handlowe oraz usługowe.

Aby pozycjonowanie lokalne (i każde inne) mogło być skuteczne, konieczne jest dobranie adekwatnych fraz kluczowych. Są to hasła, po wpisaniu których w wyszukiwarce dana strona powinna pokazać się jako jeden z wyników organicznych (niesponsorowanych). Fraza kluczowa stanowi zwykle połączenie nazwy danego produktu lub usługi z nazwą miejscowości. Agencja marketingowa zajmująca się pozycjonowaniem w Gdańsku będzie się więc promować w wyszukiwarce na hasło pozycjonowanie Gdańsk, podczas gdy bar z kuchnią chińską w Poznaniu będzie pozycjonował frazę “restauracja chińska Poznań”. Wszystko po to, by poprzez wyniki w wyszukiwarce dany biznes mógł zostać odnaleziony przez jak największą grupę potencjalnych klientów.

Jakie korzyści daje przedsiębiorcy pozycjonowanie lokalne?

Promowanie firmy w wyszukiwarce Google ma szereg plusów:

  • daje możliwość dotarcia do wielu nowych klientów zainteresowanych konkretnym produktem lub usługą
  • ma atrakcyjną relację ceny do efektów
  • udostępnia kilka modeli rozliczeniowych do wyboru – w tym pozycjonowanie za efekty, pozycjonowanie w ramach abonamentu
  • pozwala rozszerzyć zasięgi również na sąsiednie dzielnice, miejscowości, a w razie potrzeby i województwa
  • umożliwia zarówno ogólne promowanie oferty, jak i reklamowanie poszczególnych produktów.

Zaleca się, aby z pozycjonowania zacząć korzystać natychmiast po wdrożeniu strony www. Na pierwsze efekty usługi trzeba nieco poczekać, dlatego im szybciej przedsiębiorca zleci skuteczne SEO dla swojej firmy, tym lepiej.